Abych to vzal od začátku tak vezmu prvního pionýra...a to je jawa 550
Tým vývoje nejmenší Jawy 50 v první
polovině padesátých let řídil velmi zkušený konstruktér Josef Jozíf, který již ve třicátých letech, jako velmi mladý, v Jawě ing. Františka Janečka vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100 Robot. Později stál u zrodu mnoha dalších motocyklů nesoucí značku JAWA. Spolu s J. Křivkou, M. Kubíčkem, J. Šťastným, J. Mrázem a K. Marešem vypracovali v Praze velmi jednoduchý, spolehlivý, lehký, nenáročný a levný dopravní prostředek. V roce 1954 byly vyrobeny v Praze první exempláře typu 550, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu;
ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za motorové kolo - tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky). Výroba Pionýra v roce 1955 byla přesunuta do Povážských strojíren v Povážské Bystrici. Jeho zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení "PAŘEZ", a to podle tvaru sedla. Další vývojové typy, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 - typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang se udržely ve výrobě více než 20 let.